تاریخ انتشار : دوشنبه 13 خرداد 1398 - 8:37
کد خبر : 15799

کاهش نرخ تورم در فرانسه و اسپانیا

کاهش نرخ تورم در فرانسه و اسپانیا

تورم فرانسه به ۱.۱ درصد رسید.

به گزارش ایسنا به نقل از تریدینگ اکونومیکس، با کاهش ۰.۲ درصدی متوسط افزایش سطح قیمت‌ها در دومین اقتصاد بزرگ منطقه یورو، نرخ تورم فرانسه تا پایان دوازده ماه منتهی به می به ۱.۱ درصد رسید که پایین‌ترین نرخ به ثبت رسیده از سپتامبر ۲۰۱۷ تاکنون است.

طی این مدت بهای انرژی و مواد غذایی کاهشی بوده است به گونه‌ای که تورم مواد غذایی از ۲.۵ درصد به ۲.۳ درصد و بخش انرژی از ۴.۸ به ۳.۴ درصد کاهش یافته‌اند. بالاترین نرخ تورم ثبت شده طی این مدت نیز مربوط به تنباکو بوده است که بهای آن طی یک سال از ۸.۱ درصد در ماه آوریل به ۹.۱ درصد در ماه می رسیده است.

بر مبنای ماهانه نیز نرخ تورم فرانسه کاهشی بوده است به گونه‌ای که نرخ تورم از ۰.۳ درصد در ماه آوریل به ۰.۲ درصد در ماه می کاهش یافته است.

برخی از کارشناسان با توجه به کاهش بهای انرژی و به ویژه نفت در بازارهای جهانی پیش بینی کرده بودند که تورم فرانسه به یک درصد کاهش یابد. نرخ تورم فرانسه هنوز فاصله زیادی با تورم دو درصدی هدف گذاری شده توسط بانک مرکزی اروپا برای نوزده کشور عضو منطقه یورو دارد.

متوسط نرخ تورم فرانسه در بازه زمانی ۱۹۵۸ تا ۲۰۱۹ معادل ۴.۳۸ درصد بوده است که بالاترین رقم ثبت شده مربوط به تورم ۱۸.۸ درصدی آوریل ۱۹۵۰ و پایین‌ترین تورم ثبت شده نیز مربوط به تورم منفی ۰.۷ درصدی ماه ژوئیه سال ۲۰۰۹ بوده است.

طی این مدت نرخ تورم در همسایه جنوبی فرانسه یعنی اسپانیا نیز به پایین‌ترین سطح خود در سیزده ماه اخیر رسیده است. طبق اعلام مرکز آمار اسپانیا نرخ تورم این کشور در دوازده ماه منتهی به ماه می با ۰.۱ درصد کاهش در مقایسه با ماه قبل به ۰.۸ درصد رسیده است. با این حال انتظار نمی‌رود اقتصاد اسپانیا مجدداً به محدوده نرخ تورم صفر و منفی که در سال ۲۰۱۶ بدان دچار شد وارد شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.