تولید نفت روسیه به کمترین حد طی ۱۱ ماه رسید

به گزارش تسنیم به نقل از رویترز، اطلاعات وزارت انرژی نشان می‌دهد تولید نفت روسیه به ۱۱.۱۱ میلیون بشکه در روز در ماه می کاهش یافت که کمترین حد تولید از ژوئن ۲۰۱۸ و کمتر از ۱۱.۲۳ میلیون بشکه ماه آوریل است.

دلیل این کاهش تولید اساساً بسته شدن خط لوله دروژبای روسیه به خاطر آلودگی نفتی است. این خط لوله معمولاً یک میلیون بشکه نفت در روز صادر می کند که یک درصد تقاضای جهانی نفت است.

در نتیجه، تولید نفت روسیه در ماه می بیشتر از آنچه طبق توافق با اوپک انتظار می رفت کاهش یافت.

اطلاعات وزارت انرژی روسیه نشان می‌دهد صادرات خط لوله این کشور در ماه می به ۴.۲۰۹ میلیون بشکه نسبت به ۴.۴۹۴ میلیون بشکه آوریل کاهش یافته چون صادرات از خط لوله دروژبا تقریباً قطع شده است. در حالی که صادرات دریایی روسیه ۱۱.۵ درصد بیشتر شده است.

روسیه انتظار دارد این خط لوله را پاکسازی کند. خط لوله دروژبا در دهه ۱۹۶۰ ساخته شد و نفت روسیه را به اروپا از جمله آلمان. ، لهستان ، مجارستان و اسلواکی طی ۶ تا ۸ ماه می رساند.

تولید نفت روسیه در ماه می به ۴۷.۰۰۴ میلیون تن در مقابل ۴۵.۹۷۵ میلیون تن آوریل رسید. آوریل یک روز کمتر از می دارد.

رزنفت، بزرگترین تولیدکننده نفت روسیه مسئول بیشتر این کاهش است. تولید نفت این شرکت ماهانه ۲.۹ درصد در ماه می کاهش داشت، در حالی که تولید داخلی لوک اویل، دومین تولیدکننده روسیه ۰.۷ درصد افزایش داشت و گزپروم نفت تولیدش را ۴.۷ درصد بالا برده بود. هم لوک اویل و هم گزپروم نفت پایانه های صادراتی خود را در قطب شمال دارند.

کمتر از سهمیه توافق اوپک

اوپک و سایر کشورهای بزرگ تولیدکننده نفت به رهبری روسیه توافق کردند ۱.۲ میلیون بشکه تولید خود را از اول ژانویه به مدت شش ماه کاهش دهند تا بازار جهانی نفت متعادل شود.

از این مقدار، روسیه متعهد شد ۲۲۸ هزار بشکه در روز تولید خود را نسبت به حد مبنای اکتبر پایین بیاورد و به ۱۱.۱۸ میلیون بشکه در روز برساند.

انتظار می‌رود اوپک و روسیه در این ماه یا اوایل جولای در وین دور هم جمع شوند و در مورد تولید در نیمه دوم سال گفتگو کنند.

عربستان، بزرگترین صادر کننده نفت جهان تولید خود را در ماه می افزایش داد ولی این افزایش برای جبران صادرات کم ایران به خاطر سخت تر شدن تحریم های آمریکا علیه این کشور کافی نیست.

۱۴ عضو اوپک در ماه می ۳۰.۱۷ میلیون بشکه در روز نفت تولید کردند که ۶۰ هزار بشکه کمتر از ماه آوریل و کمترین حد از ۲۰۱۵ بود.

تولید گاز طبیعی روسیه در ماه می ۶۳.۲۸ میلیارد مترمکعب گزارش شد که معادل ۲.۰۴ میلیارد متر مکعب در روز است. تولید گاز روسیه در آوریل ۶۴.۳ میلیارد مترمکعب بود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا