تاریخ انتشار : یکشنبه 12 خرداد 1398 - 8:52
کد خبر : 15758

چین تعرفه کالا‌های آمریکایی را افزایش داد

چین تعرفه کالا‌های آمریکایی را افزایش داد

در ادامه جنگ تجاری ایالات متحده و چین که با تحریم‌های واشنگتن علیه شرکت هوآوی پیچیده‌تر شده است، پکن تعرفه میلیارد‌ها دلار کالای آمریکایی را افزایش داد.

به گزارش ایسنا، بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، تصمیم جدید چین برای افزایش ۵ تا ۲۵ درصدی تعرفه‌ها شامل ۶۰ میلیارد دلار کالای آمریکایی می‌شود و به تلافی اقدام واشنگتن برای افزایش ۲۵ درصدی تعرفه ۲۰۰ میلیارد دلار کالای چینی اتخاذ شده است.

واشنگتن و پکن از ماه گذشته که مذاکرات تجاری طرفین در ایالات متحده بدون دستیابی به توافق پایان یافت، جنگ تجاری را از سر گرفته‌اند. دو کشور تا اینجای کار متقابلاً ۳۶۰ میلیارد دلار تعرفه بر کالا‌های یکدیگر وضع کرده‌اند.

آمریکا شرکت عظیم مخابراتی – فناوری هوآوی را به دلیل نگرانی‌های امنیتی در فهرست سیاه خود قرار داده که باعث می‌شود این شرکت نتواند نیاز‌های خود به قطعات ساخت ایالات متحده را تأمین کند.

اگرچه اجرای این تصمیم در رابطه با هوآوی برای ۹۰ روز به تعویق افتاده است، اما وزارت بازرگانی چین به تازگی اعلام کرد که پکن نیز به نوبه خود قصد دارد فهرست سیاهی از شرکت‌هایی تهیه کند که قرارداد‌های تجاری‌شان با شرکت‌های چینی را لغو می‌کنند.

آمریکا مدعی است، شرکت هوآوی احتمالاً ابزاری در دست دولت چین جهت جاسوسی از کشور‌های خارجی و خطری برای امنیت ملی آمریکا است. ایالات متحده در این راستا از دیگر شرکای خود در جهان نیز خواسته علیه این شرکت چینی محدودیت‌هایی اعمال کنند.

مدیران هوآوی ضمن رد همه این اتهامات، اقدامات آمریکا را «غیرقانونی» و پوششی برای بیرون کردن این شرکت از رقابت‌های تجاری در جهان توصیف کرده‌اند.

وزارت بازرگانی چین اعلام کرده که به زودی جزئیات اقدام خود علیه شرکت‌هایی را که وارد فهرست سیاه این کشور شده‌اند اعلام می‌کند. این وزارتخانه تاکید کرده هر شرکت خارجی که از این پس مواد و قطعات مورد نیاز شرکت‌های چینی را تأمین نکند یا دست به هر اقدام تبعیض‌آمیز دیگری علیه چینی‌ها بزند، وارد این فهرست خواهد شد.

چین اقدامات آمریکا علیه این کشور را تروریسم اقتصادی نامیده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.