زیان بازارها و سود دلالان از دلار ۴۲۰۰ تومانی

به گزارش تجارت‌نیوز، امروز (‌دو‌شنبه ۱۵ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۸) روزنامه جوان نوشته است که دلالان در سال ۹۷ از مابه‌التفاوت نرخ ارز آزاد و دولتی که به برخی شرکت‌ها و افراد واگذار شده، حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان سود کرده‌اند و همچنین روزنامه دنیای اقتصاد از زیان بازار مسکن از دلار چهار هزار و ۲۰۰ تومانی خبر داده است.
تاکید اروپا بر عملیاتی شدن «اینستکس»

روزنامه مردم سالاری با تیتر «تاکید اروپا بر عملیاتی شدن «اینستکس» نوشته است که اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای با انتقاد از عدم تمدید معافیت‌های نفتی و هسته‌ای ایران، اعلام کرد که این اتحادیه تجارت مشروع با ایران را از طریق عملیاتی کردن اینستکس ادامه خواهد داد.

این روزنامه نوشته است: به گزارش ایسنا، به نقل از سایت اقدامات خارجی اتحادیه اروپا، در این بیانیه آمده است: ما، نماینده عالی اتحادیه اروپا و وزیران امور خارجه آلمان، انگلیس و فرانسه، تصمیم آمریکا مبنی بر عدم تمدید معافیت‌های نفتی ایران را با تأسف و نگرانی مورد بررسی قرار می‌دهیم. ما تصمیم آمریکا مبنی بر عدم تمدید کامل معافیت‌های مربوط به عدم اشاعه هسته‌ای را نیز در چارچوب «برنامه جامع اقدام مشترک» با نگرانی دنبال می‌کنیم.

رفع تحریم‌های هسته‌ای بخشی اساسی از برجام است که نه تنها بر روابط تجاری و اقتصادی با ایران، بلکه مهم‌تر از آن بر زندگی مردم ایران تأثیر مثبتی می‌گذارد.

ما از اعمال مجدد تحریم‌ها توسط آمریکا پس از خروج‌شان از برجام عمیقاً متاسفیم. ما عمیقاً معتقدیم که برجام در افزایش صلح و ثبات خاورمیانه نقشی کلیدی است.

ما با یکدیگر بر تعهد مستمر خود به برجام که عنصری حیاتی در نظام عدم اشاعه هسته‌ای در جهان محسوب می‌شود و برای امنیت ملی و جمعی اروپایی‌ها ضروری است، تاکید می‌کنیم.
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ۱۴ گزارش تاکید کرده که برجام همچنان عملیاتی بوده و اهدافش را محقق کرده است.

ما پایبندی ایران به برجام را همانند آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تأیید می‌کنیم. ما از ایران می‌خواهیم که به اجرای مستمر برجام تحت تعهدات کامل مرتبط با برجام و همچنین پیمان عدم اشاعه هسته‌ای ادامه دهد.

دیگر طرفین برجام به همراه کشورهای ثالث علاقه‌مند به حمایت از توافق هسته‌ای، موظف‌اند برای حفظ کانال‌های مالی و صادراتی ایران تلاش کنند.

ما به همراه شرکای اروپایی خود مصمم هستیم که تلاش‌هایمان را در راستای حفظ تجارت قانونی با ایران از جمله از طریق عملیاتی کردن سازوکار مالی ویژه «اینستکس» ادامه دهیم.در همین رابطه، تمامی سهامداران موظفند که مشارکت‌های مالی خود در بودجه عملیاتی اینستکس را به طرز چشمگیری افزایش دهند.

ما همه کشورها از جمله روسیه و چین را به عنوان طرف‌های برجام تشویق می‌کنیم که همه تلاش خود را از طریق گام‌های عینی برای پیگیری تجارت قانونی که این توافق مجاز کرده به کار گیرند.

ما نتیجه‌گیری‌های شورای اروپا در ۴ فوریه ۲۰۱۹ و حمایت اتحادیه اروپا از توسعه روابط ایران و این اتحادیه در زمینه علاقه‌مندی‌های مشترک را یادآور می‌شویم.

در این بیانیه همچنین تاکید شده است که اتحادیه اروپا در تکمیل تلاش‌ها برای حفظ برجام، از رویکردی جامع به همراه ایران با چشم انداز پرداختن به همه موضوعات مورد نگرانی از جمله نقش ایران در ثبات منطقه‌ای و فعالیت‌های موشکی آن حمایت می‌کند.
سود ۲۰۰ هزار میلیاردی دلالان از ارز جهانگیری

روزنامه جوان با تیتر «سود ۲۰۰ هزار میلیاردی دلالان از ارز جهانگیری» نوشته که نایب رئیس فراکسیون ولایی مجلس گفته است که دلالان در سال ۹۷ از مابه‌التفاوت نرخ ارز آزاد و دولتی که به برخی شرکت‌ها و افراد واگذار شده، حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان سود کرده‌اند.

این روزنامه نوشته است: محمد دهقان نایب رئیس فراکسیون ولایی با بیان اینکه قوه قضائیه باید به پرونده به یغما بردن ذخایر ارزی کشور توسط بانک مرکزی و دولت ورود کند، گفت: در سال ۹۷ حدود ۲۰ میلیارد دلار ارز کشور با نرخ ۴ هزار و ۲۰۰ تومان به مجموعه‌های مختلف واگذار شد.

دهقان افزود: ما به التفاوت ارز آزاد و دولتی که به برخی شرکت‌ها و افراد واگذار شده، حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان است. این در حالی است که خسارت سیل عظیم در فروردین ماه حدود ۳۵ هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

وی اظهار داشت: بنده با برخی از افرادی که پرونده‌های مربوط به تخلفات اختصاص ارز دولتی به واردات را بررسی کردند، صحبت کردم و آن‌ها اعلام کردند که با بررسی ۱۰۰ پرونده مربوط به این مساله، تمامی افراد مورد نظر این پرونده‌ها تخلف داشته‌اند.

دهقان افزود: شرکت‌هایی که ارز دولتی دریافت کرده‌اند یا به هیچ عنوان کالایی وارد نکرده‌اند یا درصد اندکی از ارز دریافتی را کالا وارد کرده‌اند و قیمت کالا را از طریق شرکت‌های خارجی خود به شدت افزایش دادند تا ارز بیشتری دریافت کنند؛ این پرونده‌ها پر از دروغ و رانت‌خواری است.

نماینده مردم چناران و طرقبه در مجلس تأکید کرد: دولت در سال ۹۷ بیش از ۲۰ میلیارد دلار ارز به نرخ دولتی به وارد کنندگان اختصاص داد. مابه‌التفاوت نرخ ارز آزاد و دولتی به جیب دلالان رفت. تعدادی از این افراد دلار‌هایی را که با نرخ ارز دولتی گرفته بودند در بازار با نرخ ارز آزاد به فروش رساندند و اموال ملت را به غارت بردند.

نایب رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس با بیان اینکه قوه قضائیه تا امروز به پرونده تخلفات ارزی ورود نکرده است، گفت: انتظار داریم در دوره مدیریت جدید، قوه قضائیه ورود جدی به این پرونده‌ها داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا