تاریخ انتشار : سه شنبه 1 خرداد 1397 - 15:00
کد خبر : 1412

همه چیز در خصوص قیمت خودرو های بالاتر و پایین تر از ۵۰ میلیون / چند پیشنهاد به خریداران خودرو

همه چیز در خصوص قیمت خودرو های بالاتر و پایین تر از ۵۰ میلیون / چند پیشنهاد به خریداران خودرو

این روزها افزایش محسوس قیمت خودروهای داخلی و خارجی این سوال را برای خریداران خودرو ایجاد کرده که آیا شرایط فعلی زمان مناسبی برای خرید خودرو هست یا باید دست نگاه داشت و منتظر زمان بود؟ به گزارش جیب نیوز، جلسات خوروسازان با شورای رقابت در خصوص تعیین تکلیف افزایش قیمت خودرو از مواردی است

این روزها افزایش محسوس قیمت خودروهای داخلی و خارجی این سوال را برای خریداران خودرو ایجاد کرده که آیا شرایط فعلی زمان مناسبی برای خرید خودرو هست یا باید دست نگاه داشت و منتظر زمان بود؟

به گزارش جیب نیوز، جلسات خوروسازان با شورای رقابت در خصوص تعیین تکلیف افزایش قیمت خودرو از مواردی است که به نظر می رسد تا زمان مشخص شدن نتیجه آن باید انتظار کشید.

گفتنی است، در جلساتی که خودروسازان با شورای رقابت داشتند افزایش قیمت خودرو مطرح شده و تا حد زیادی هم به صورت غیر رسمی قیمت خودرو ها افزایش یافته ؛اما مهمترین موضوعی که در این جلسات بر سر آن توافق حاصل شده ، این است که قرار شده خودروهای بالاتر از ۵۰ میلیون تومان توسط شورای رقابت قیمت گذاری نشود و در واقع قیمت گذاری این خودروها در حاشیه بازار صورت گیرد البته انطور که منابع آگاه خبر می دهند هنوز این توافق خودروسازان و شورای رقابت مصوب نشده است.

اما در خصوص خودروهای پر تیراژ و زیر ۵۰ میلیون همچنان شورای رقابت قیمت می دهد.

نکته مهم تر اینکه مدتی است مجلس بر بحث رقابت پذیری خودروسازهای داخلی متمرکز شده در این راستا افزایش قیمت را منوط به افزایش کیفیت خودرو کرده است؛ عملا مجلسیان دنبال این هستند که شرایط سخت گیرانه تری در فضای صنعت خودرو حاکم کنند و بر قطعه سازان و خودروسازان فشار بیاورند تا کیفیت خودروها را افزایش دهند ؛چرا که در حال حاضر قیمتهای اعلامی به هیچ وجه با کیفیت خودروها متناسب نیست و این امر سبب شده خریداران خودرو از پولی که از جیب خود روانه خرید خودرو می کنند ، رضایت خاطر نداشته باشند.

اما نکته مهمتری که سبب می شود دوره انتظار خرید خودرو از سوی خریداران بالاتر رود و مقداری دست نگه دارند ان است که با خروح ترامپ از برجام و شرایط ابهام امیزی که بر فضای بین الملل حاکم شده ، ممکن است خودروسازان خارجی از حضور در ایران منصرف شوند و ماندن یا رفتن انها در هاله ای از ابهام قرار دارد .

شواهد موجود نشان می دهد ، بیش از هر چیز دیگری انچه ذهن ها را در گیر خود کرده این است که آیا خودروسازان بزرگی که با برجام به ایران امدند چون پژو ، رنو، هیوندا ، فولکس و … می مانند یا می روند.

جالب این جاست که حتی شرکت هایی که نماینده برندهای خارجی بودند نیز همین ابهام در ماندن و رفتن را تجربه می کنند.

ذکر این نکته نیز ضروری است که با خارج شدن قطعه سازان خارجی از ایران تمرکز خودروسازی ایران روی خودروهائی مانند پراید و … افزایش می یابد و دیگر از تحولاتی مانند تنوع محصول در فضای خودروسازی ایران خبری نخواهد بود چرا که یکی از اهداف ورود خودروسازان و قطعه سازان خارجی در ایران ایجاد تنوع در محصولات بود که خودبخود این داستان بی پایان می شود.

اما انچه که نباید از نظر ها دور بماند این است که تحریم ها و خروج قطعه سازان مطرح از ایران به شدت بر روی کیفیت خوردوهای داخلی اثرگذار خواهد بود.

به زعم کارشناسان پیش از برجام و با شدت گرفتن تحریم ها به شکل معناداری کیفیت خودروهای داخلی ایران تحت تاثیر قرار گرفته بود.

بر اساس این گزارش ارزیابی بازار خودرو در ایران نشان می دهد ، بدون تردید قیمت خودرو چه وارداتی ها و چه تولیدات داخل پایین نخواهد امد.

از سوی دیگر در حالی‌که انتظار می‌رفت با تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردکنندگان، قیمت خودروهای وارداتی کاهش یابد، رئیس انجمن واردکنندگان خودرو می‌گوید که حتی در صورت تخصیص کامل این ارز نیز قیمت‌ها کاهش نخواهد یافت.

به زعم کارشاسان در خودروهای تولید داخل به هیچ عنوان کاهش قیمت نخواهیم داشت در خصوص وارداتی ها نیز کاهش قیمت خودرو بستگی به این دارد که آیا خارجی ها می خواهند با ترامپ همراه باشند یا اتحادیه اروپا راهکاری برای کم اثر شدن تحریم ها پیدا می کند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.