تاریخ انتشار : شنبه 10 فروردین 1398 - 12:13
کد خبر : 13786

چاه ۱۴۰ رگ سفید آغاجاری راه‌اندازی شد

چاه ۱۴۰ رگ سفید آغاجاری راه‌اندازی شد

چاه شماره ۱۴۰ میدان رگ سفید-١ پس از انجام اسیدکاری انتخابی شبکه‌های ایجاد شده در ناحیه گازی، راه‌اندازی شد. به گزارش تسنیم به نقل از شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری، با تلاش کارشناسان مهندسی تولید شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری، مهندسی نفت شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب و تکیه بر دانش بومی استفاده

چاه شماره ۱۴۰ میدان رگ سفید-١ پس از انجام اسیدکاری انتخابی شبکه‌های ایجاد شده در ناحیه گازی، راه‌اندازی شد.

به گزارش تسنیم به نقل از شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری، با تلاش کارشناسان مهندسی تولید شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری، مهندسی نفت شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب و تکیه بر دانش بومی استفاده از روش فرازآوری طبیعی با گاز، چاه ۱۴۰ رگ سفید آغاجاری راه‌اندازی شد.

کوروش محمدی، مدیرامورفنی شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری گفت: این مهم با مطالعات انجام شده و کسب تجارب ارزنده از راه‌اندازی سه حلقه از چاه‌های این میدان با همین روش در سال‌های گذشته ازسوی اداره مهندسی تولید شرکت آغاجاری و با مشارکت اداره مهندسی مخازن و مهندسی بهره‌برداری مناطق نفت‌خیز جنوب درباره تولید از چاه به روش فرازآوری طبیعی با گاز، محقق شد.

وی افزود: حفاری چاه ۱۴۰ میدان رگ سفید-١ در سال ۹۲ با هدف توصیف دامنه جنوبی مخزن بنگستان و توسعه تولید نفت از دامنه جنوبی یا قطاع-۲ این مخزن آغاز و به دلیل ابهام‌های زمین شناسی در سرسازندها، ستون چاه مسدود و حفاری انحرافی به منظور دستیابی به سازندهای مورد نظر انجام شد و پس از ترخیص دکل، چند مرحله اقدام اصلاحی روی چاه انجام شد که باوجود تلاش فراوان به دلیل افت شدید فشار تحتانی و ماهیت نفت سنگین تولیدی راه‌اندازی چاه میسر نشد.

وی اظهار کرد: با توجه به تجربه موفق فرازآوری طبیعی در چندین حلقه چاه از این میدان، بررسی‌هایی روی این چاه انجام شد که نتایج بررسی‌ها رضایت بخش بود بنابراین با همکاری کارشناسان، عمق مناسب برای ورود گاز در ستون چاه مشبک و همچنین برقرای ارتباط شبکه‌ها با کلاهک گازی، اسیدکاری مخزن با دستگاه لوله مغزی سیار انجام شد اما به‌دلیل وجود شبکه‌های فعال در ناحیه نفتی و هرز رفت اسید در این شبکه‌ها، ارتباط گاز مخزن با چاه به خوبی برقرار نشد و تلاش برای راه‌اندازی چاه به‌دلیل پایین بودن فشار جریانی نتیجه‌ای در برنداشت.

محمدی افزود: در نهایت با تلاش متخصصان داخلی، مجرابند قابل بازیافت ساخته و آزمایش‌های لازم با موفقیت انجام شد. از طرفی با توجه به ساختار درونی این چاه و همچنین تولید نفت سنگین از آن، انجام اسیدکاری با ابزار ساخته شده به راحتی چاه‌های دیگر نبود بنابراین با بررسی‌های دقیق کارشناسی نحوه اسیدکاری چاه برنامه‌ریزی شد و اسیدکاری انتخابی شبکه‌های لایه گازی با استفاده از ابزار، ساخته شده و از طریق دستگاه لوله مغزی سیار، چاه با توان تولید حداقل ۱۵۰۰ بشکه در روز وارد مدار تولید شد.

مدیر امورفنی شرکت بهره‌برداری نفت ‌و گاز آغاجاری گفت: سود و صرفه حاصل از راه‌اندازی این چاه با استفاده از فناوری‌های کاملا بومی شده از سوی مهندسان صنعت نفت بالغ بر هزار و ۳۸۰ میلیارد ریال در سال برآورد می‌شود که اقدام ارزشمندی به منظور افزایش تولید و خودباوری است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.