تاریخ انتشار : سه شنبه 28 اسفند 1397 - 13:59
کد خبر : 13731

اختصاص ۱۵ میلیارد دلار برای کالاهای اساسی

اختصاص ۱۵ میلیارد دلار برای کالاهای اساسی

به گزارش تجارت‌نیوز، روحانی ستاد حمایت از مصرف‌کنندگان و تعزیرات را به حضور فعال و موثرتر فراخواند و گفت: از ستاد حمایت و تعزیرات می‌خواهم که بیش از گذشته در صحنه حضور داشته باشند و چنین نباشد ارزی که دولت با سختی برای تهیه کالاهای اساسی اختصاص می‌دهد، عده‌ای در آن سوء‌استفاده و بی‌انصافی داشته

به گزارش تجارت‌نیوز، روحانی ستاد حمایت از مصرف‌کنندگان و تعزیرات را به حضور فعال و موثرتر فراخواند و گفت: از ستاد حمایت و تعزیرات می‌خواهم که بیش از گذشته در صحنه حضور داشته باشند و چنین نباشد ارزی که دولت با سختی برای تهیه کالاهای اساسی اختصاص می‌دهد، عده‌ای در آن سوء‌استفاده و بی‌انصافی داشته باشند. ‌البته اکثر واردکنندگان و صادرکنندگان کشورمان، افراد خوب و منصفی هستند، اما افراد معدودی وجود دارند که حقوق مردم را رعایت نمی‌کنند و صرفا به فکر سود خود هستند که باید تعزیرات و ستاد حمایت و قوه قضائیه بیش از گذشته کمک کنند.

او همچنین از معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری، وزیر دادگستری و وزیر امور خارجه خواست تا شکوائیه‌ای با عنوان جنایت علیه بشریت علیه همه کسانی که در آمریکا در اجرای تحریم‌ها و اعمال فشار به ملت ایران دخالت دارند، تهیه کنند.

روحانی همچنین تاکید کرد این شکوائیه (لایحه) باید در دادگاه صالحه کشور طرح شود و چنانچه دادگاه به نفع این لایحه حکم داد، موظف هستیم آن را دنبال کنیم. رئیس‌جمهوری یکشنبه شب در جریان سفرش به بوشهر در شورای اداری این استان نیز گفته بود کسی که جلوی دارو و مواد غذایی را می‌گیرد، جانی است و دستگاه قضایی باید سران آمریکا و طراحان تحریم را به‌خاطر جنایت علیه بشریت، در داخل و خارج تحت پیگیرد قرار دهد.

در همین راستا روحانی روز گذشته تصریح کرد: اقدامات آمریکا علیه حکومت ایران و حتی علیه فناوری هسته‌ای نیست، بلکه علیه سلامت مردم، محیط زیست، زندگی عادی مردم و مواد غذایی و دارویی مورد نیاز مردم ایران است و در این لایحه قضایی روشن می‌شود که چه اقداماتی را باید در آینده انجام دهیم.

رئیس‌جمهوری موفقیت‌های کشورمان در عرصه‌های حقوقی را مورد اشاره قرار داد و گفت: در سال‌جاری در چند مقطع توانستیم در دادگاه‌های بین‌المللی از جمله دادگاه لاهه و اروپا چند رأی علیه آمریکا بگیریم و همین راه را در سال آینده نیز ادامه خواهیم داد.

دولت ناامید و خسته نیست

روحانی اظهار کرد: آمریکایی‌ها همان‌طوری که از بسیاری از معاهدات بین‌المللی به‌طور یکجانبه خارج شدند، از تعهد برجام نیز خارج شدند و تصور می‌کنند که اگر تحریم را ادامه داده و بر فشارها اضافه کنند، می‌توانند دو مرتبه به ایران بازگشته و بر مردم مسلط شوند.

رئیس‌جمهوری افزود: قدرتی مانند آمریکا در کنار صهیونیست‌ها و ارتجاع منطقه دست به دست هم دادند که ملت ایران را به زانو درآورند و انتقام ۴۰ ساله خود را از این ملت بزرگ بگیرند و در این زمینه در بخش ارز و در قیمت کالا مشکلاتی ایجاد کردند، اما در مقابل همه این هجمه‌ها دولت نه‌تنها ناامید و خسته نشد؛ بلکه حتی یک روز هم دست از تلاش مضاعف برنداشت و همواره به فکر رفع مشکلات مردم بود.

روحانی خاطرنشان کرد: زمانی که مشکل ارز ایجاد شد در این فکر بودیم که این نابسامانی و تنش را مهار و کنترل کنیم و نسبت به فشاری که وارد شده بود، بخش‌های مختلف دولت، مخصوصا بانک مرکزی، توانست تا حدود زیادی قیمت ارز را کنترل کند و اجازه ندادیم به‌صورت نابسامان و بی‌ترمز ادامه یابد. البته این موضوع به معنای رسیدن به نقطه مطلوب نیست، اما بدون تردید با توجه به حجم فشارها و تبلیغات روانی دشمنان، توانستیم تا حدود زیادی آن را مهار کنیم.رئیس‌جمهوری گفت: دشمنان می‌خواستند نرخ تورم هم به‌طور روزانه افزایش یابد و در این زمینه در شهریور و مهر مشکلات زیادی داشتیم و ماه‌هایی بود که تورم به ۷ واحد درصد رسید، اما در دی‌ماه آن را مهار کردیم و به ۶/ ۱ درصد رسید.

رفع مشکلات ساختاری

رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه برای عبور از مشکلات و شرایط کنونی نیازمند ابزار جدیدی هستیم، اظهار کرد: در این زمینه چند بار خدمت مقام معظم رهبری رسیدم و اعلام کردم که آیا قبول دارید که شرایط امروز، شرایط جنگ روانی و اقتصادی است و ایشان آن را تایید کردند، همچنین مطرح کردم که آیا قبول دارید که در شرایط جنگ، کشور نیازمند فرمانده است که همانند دوران جنگ تحمیلی بتواند امور را هدایت و مدیریت کند و پیشنهاد کردم که فرماندهی جنگ را خود مقام معظم رهبری برعهده بگیرند و دولت با همه توان تابع اجرای فرامین ایشان باشد که ایشان فرمودند شرایط جنگی نیازمند فرمانده است و این فرماندهی را رئیس‌جمهور بر عهده داشته باشد.

روحانی خاطرنشان کرد: امروز برای رفع مشکلات ساختاری هم وارد عمل شده‌ایم و اقداماتی در دستور کار قرار گرفته است و با دستور مقام معظم رهبری، جلسه سران قوا و شورای هماهنگی اقتصادی تشکیل شده و تصمیماتی اتخاذ کردیم که لازم‌الاجراست.

سرکسی در برجام کلاه نرفته است

همچنین رئیس‌جمهوری عصر یکشنبه در شورای اداری استان بوشهر با بیان اینکه هر جا مشکلی می‌بینیم، باید دشمنان این ملت از جمله آمریکا و صهیونیست‌ها را لعنت کنیم، گفت: تعجب می‌کنم که چطور دشمنان توانستند در برخی ذهن‌ها رخنه کنند.روحانی با بیان اینکه آن کسی که در میدان مبارزه است، سختی کار را درک می‌کند و کسی که در میدان نیست، نمی‌تواند مشکلات را به درستی درک کند، گفت: از ابتدای فعالیت این دولت اعلام کردیم قصد ما این است که با همه دنیا همکاری کنیم و هر که به ما احترام گذاشت، با او با احترام برخورد کنیم و در مقابل هر کسی هم که به ما ظلم کند، می‌ایستیم.

او افزود: آمریکایی‌ها می‌گویند که در توافق هسته‌ای سرشان کلاه رفته، البته این حرف غلطی است و هر کدام از طرفین توافق از برجام نفع بردند و سر کسی کلاه نرفته است.

روحانی ادامه داد: حرف آمریکایی‌ها یک کلمه است. آنها می‌گویند دولت قبلی آمریکا اشتباه کرده است؛ زیرا اگر توافق انجام نمی‌شد و تحریم‌های بین‌المللی چند سال دیگر ادامه می‌یافت ما می‌توانستیم حکومت ایران را سرنگون کنیم که البته این نیز ادعای غلطی است.

رئیس‌جمهوری در ادامه با اشاره به تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران گفت: امروز ابرقدرتی به نام آمریکا و صهیونیسم و مرتجعین منطقه علیه ملت ایران دست به دست هم داده و هر روز سنگ‌اندازی و تیراندازی و ایجاد مشکل می‌کنند. خانه ایران دَر و پنجره و محوطه دارد پرتاب مداوم سنگ، شیشه را می‌شکند و به در آسیب می‌زند. ما نمی‌توانیم شیشه‌ای درست کنیم که پرتاب سنگ به آن آسیب نزند.رئیس‌جمهوری افزود: به‌عنوان کسی که در جنگ حضور داشته و مسوولیت داشتم، می‌گویم ندیدیم عملیاتی انجام شود که آسیب نبینیم. بمباران نشویم، یا کشته و زخمی ندهیم. او افزود: آنچه تاریخ و دین ما به ما می‌گوید این است. جنگ بدون زخمی و کشته و آسیب دیدن نداریم. یا اینکه شما قبول ندارید که اصلا در شرایط جنگی هستید که اگر اینگونه است، بگویید.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.