پارس جنوبی روزانه ۶ میلیون دلار سودآوری دارد

در آستانه سالروز ملی شدن صنعت نفت، شمارش معکوش افتتاح فاز‌های ۱۳، ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی آغاز شده و زنگ پیشی گرفتن از قطر در برداشت گاز از این میدان مشترک به صدا در آمده است.

قرار است امروز با حضور رئیس‌جمهوری، وزیر نفت، مدیرعامل شرکت ملی نفت و جمعی از مسئولان بلندپایه کشوری و منطقه‌ای در شهرستان کنگان استان بوشهر فازهای فوق به طور رسمی افتتاح شوند.

هر یک از دو طرح مزبور برای تولید ۵۶ میلیون متر مکعب گاز غنی از میدان مشترک، ۲۹۰۰ تن گاز مایع (ال پی جی)،۲۷٥٠تن اتان، ۷۵ هزار بشکه میعانات گازی و ۴۰۰ تن گوگرد طراحی شده است.

ارزش اقتصادی حاصل از بهره‌برداری و دستیابی به تولیدات سالانه طرح فاز ۱۳ و طرح فاز ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی با در نظر گرفتن ظرفیت‌های اسمی و قیمت‌های فروش محصولات تولیدی با احتساب قیمت ۸ سنت برای هر متر مکعب گاز طبیعی تصفیه شده، ۵۰ دلار برای هر بشکه میعانات گازی، ۴۷۰ دلار برای هر تن گاز مایع (LPG) و ۲۶۰ دلار برای هر تن اتان و ۱۰۰ دلار برای هر تن گوگرد بالغ بر ۵ میلیارد دلار در سال برای هر طرح است.

با توجه به میزان تولید ناخالص داخلی (GDP) کشور در سال ۱۳۹۶ (معادل ۴۲۷ میلیارد دلار)، ارزش‌آفرینی محصولات این دو طرح فراتر از دو درصد تولید ناخالص داخلی کشور است که از منظر میزان درآمدزایی در سطح ملی، هیچ یک از حوزه‌های اقتصادی قابل رقابت با این بخش ازاقتصاد ملی نیست.

دیگر نکته قابل توجه در درخشش فاز‌های فوق، قدرت نمایی پیمانکاران، مشاوران و سازندگان ایرانی است، این فاز‌ها با بهره‌گیری از حداکثر توان و تخصص شرکت‌های داخلی به مرحله بهره‌برداری رسیده است.

حالا تنها فاز‌های ۱۴ و ۱۱ میدان مشترک پارس جنوبی باقی مانده است که به گفته رضا دهقان معاون امور توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت، پیشرفت کلی فاز ۱۴ این طرح حدود ۷۰ درصد است و مطابق برنامه موجود اولین ردیف پالایشگاهی در زمستان سال ۹۸ وارد مدار می‌شود.

دهقان به تکمیل کل طرح توسعه فاز ۱۴ در سال ۹۹ و بسته شدن پرونده توسعه فاز‌های پارس جنوبی به استثنای فاز ۱۱ اشاره کرد و گفت: کار بر روی فاز ۱۱ ادامه دارد و بزودی شاهد خبر‌های جدیدی درباره این طرح خواهیم بود.

خودکفایی در تامین انرژی با توسعه فاز‌های پارس جنوبی

احمد کفاشی رئیس امور انرژی سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه از هر فاز پارس جنوبی روزانه یک میلیارد فوت مکعب گاز، ٤٠ هزار بشکه میعانات گازی و دیگر فرآورده‌های جانبی شامل اتان و گاز مایع تولید می‌شود، گفت: گاز نقش مهمی در رونق اقتصاد کشور دارد و اگر نسبت به توسعه فاز‌های پارس جنوبی اقدام نمی‌شد، برای تامین انرژی کشور باید از نفت استفاده می‌کردیم، درحالی که امروز، با بهره گیری و استفاده از روش‌های اقتصادی جایگزین در مصرف انرژی، گاز وارد چرخه مصرف شده و جایگزین فرآورده‌های نفتی می‌شود.

وی به نقش پارس جنوبی در توسعه سایر بخش‌های اقتصادی کشور اشاره کرد و افزود: گاز محور توسعه است و هرچه میادین گازی بیشتر توسعه پیدا کنند، اقتصاد توسعه یافته خواهیم داشت.

فاشی درباره نقش سازمان برنامه و بودجه در پیشبرد طرح‌های توسعه‌ای از جمله میدان پارس جنوبی گفت: باتوجه به اهمیت توسعه میدان‌های مشترک، این سازمان در راستای نقش نظارتی و توسعه‌ای خود، ضمن اخذ مصوبات شورای اقتصاد، پیگیر اجرای این طرح‌ها بوده و نسبت به جذب منابع مالی مورد نیاز از محل منابع مختلف و توسعه این طرح‌ها اقدام کرده است.

رئیس امور انرژی سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اهمیت افتتاح فاز‌های باقیمانده پارس جنوبی گفت: بهره برداری از این فازها، از یک سو در مسیر تحقق توسعه کامل میدان مشترک گازی و دفاع از منافع ملی است و از سوی دیگر موجب افزایش ظرفیت تولید گاز و ایجاد تنوع در سبد مصرف انرژی کشور می‌شود.

فاز‌های ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی صد درصد ملی است

علی اصغر صادق پور قائم مقام طرح توسعه فاز‌های ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی در گفت‌وگو با  خبرنگار اقتصاد و انرژی، اظهار کرد: فاز‌های ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی برای تولید ۵۶ میلیون متر مکعب گاز غنی شده، یک میلیون تن پروپان و بوتان و یک میلیون تن اتان طراحی شده اند.

وی  تولید روزانه میعانات گازی فاز‌های ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی را ۷۵ هزار بشکه دانست و  افزود: بر اساس محاسبات صورت گرفته محصولات این فاز‌ها روزانه حدود ۶ میلیون دلار عاید کشور می‌کند.

صادق پور بیان کرد: تا کنون در فاز‌های ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی بیش از ۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری شده است که با نرخ روزانه ۵ میلیون دلار برآورد می‌شود طی سه سال آینده تمام سرمایه‌گذاری انجام شده در این فاز‌ها بازگردد.

قائم مقام طرح توسعه فاز‌های ۲۲ و ۲۴ پارس جنوبی تصریح کرد: ظرفیت تولید گاز طبیعی این پالایشگاه که مورد استفاده سوخت کشور قرار می‌گیرد روزانه ۵۰ میلیون دلار است.

صادق پور در پایان گفت: فاز‌های ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی یک افتخار ملی است چرا که صد در صد فعالیت‌ها مهندسی، طراحی، تامین کالا، نصب و راه‌اندازی آن به دست متخصصان داخلی صورت گرفته است.

طبق برآورد‌های انجام شده از سوی کارشناسان انرژی؛ تداوم خودکفایی ایران در تامین انرژی، عدم قطعی گاز در زمستان، تضمین و توسعه صادرات گاز و دستیابی به ارزش اقتصادی سالانه ۱۱ میلیارد دلاری برای کشور ارمغان بهره برداری کامل از دو طرح فاز‌های ۱۳ و ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا