تاریخ انتشار : شنبه 27 بهمن 1397 - 16:05
کد خبر : 12775

اعلام دوباره حمایت فرانسه از برجام

اعلام دوباره حمایت فرانسه از برجام

پاریس بار دیگر از توافق هسته ای قدرت های جهانی با ایران موسوم به برجام حمایت کرد. به گزارش تسنیم، سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره اتهامات “مایک پنس”، معاون رییس جمهور آمریکا، علیه ساز و کار ویژه مالی اتحادیه اروپا با ایران، که گفته بود این ساز و کار

پاریس بار دیگر از توافق هسته ای قدرت های جهانی با ایران موسوم به برجام حمایت کرد.
به گزارش تسنیم، سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره اتهامات “مایک پنس”، معاون رییس جمهور آمریکا، علیه ساز و کار ویژه مالی اتحادیه اروپا با ایران، که گفته بود این ساز و کار باعث تقویت ایران، تضعیف اتحادیه اروپا و افزایش فاصله بین اروپا و آمریکا خواهد شود، گفت:‹”فرانسه نسبت به اجرای برجام با ایران متعهد است.
این امر در راستای احترام به توافق های بین المللی و امنیت جهانی است. پاریس از برجام حمایت خواهد کرد.
شورای امنیت نیز با صدور قطعنامه شماره ۲۲۳۱ در سال ۲۰۱۵ از برجام حمایت کرد. فرانسه به همراه آلمان و انگلیس از رهیافتی که به نظارت بلند مدت بر برنامه هسته ای ایران، محدود سازی برنامه موشکی و فعالیت های منطقه ای ایران مربوط می شود، حمایت می کند. همه اعضای اتحادیه اروپا روز چهارم فوریه بر ضرورت رهیافتی جامع و متعادل در برابر ایران تأکید کردند.”
سخنگوی دستگاه دیپلماسی فرانسه همچنین اضافه کرد: تلاش های انجام شده به همراه آلمان و انگلیس برای ایجاد ساز و کار ویژه مالی اتحادیه اروپا با ایران، به منظور تسهیل معاملات تجاری با این کشور است. این اقدام منطبق بر قوانین اتحادیه اروپا و قطعنامه شماره ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است.
یادآور می شود مایک پنس، معاون رییس جمهور آمریکا در سخنرانی خود در کنفرانس ورشو از بریتانیا، فرانسه و آلمان به خاطر ایجاد مکانیزم مالی داد وستد با ایران با دورزدن تحریم های آمریکا انتقاد کرد.
روابط امریکا و ایران پس از به قدرت رسیدن دونالد ترامپ تیره تر شده است. رئیس جمهور امریکا ایران را به برهم زدن ثبات در منطقه و حمایت از تروریسم جهانی متهم می کنند. رهبران ایران در پاسخ قول داده اند در برابر فشار واشنگتن تسلیم نشده و به دنبال کردن خط مشی سیاسی خود ادامه دهند.
هشتم ماه مه، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که از برجام خارج می شود و نه فقط تحریم های قبلی را باز می گرداند بلکه تحریم های جدید علیه تهران را نیز اعمال خواهد کرد.
موج دوم تحریم های آمریکا که صادرات نفت را نیز شامل می شود از پنجم نوامبر اجرایی شد. برایان هوک نماینده ویژه آمریکا در امور ایران هشدار داد، کسانی که بخواهند مکانیزم محدودیت های علیه ایران را دور بزنند ، بلافاصله تحریم خواهند شد. واشنگتن قصد دارد اقداماتی را علیه کشورهایی که با ایران همکاری می کنند صورت دهد و کشورهایی را که به خرید نفت از ایران ادامه می‌دهند مجازات کند.
گفتنی است ششم اوت ۲۰۱۸ اولین موج تحریم های آمریکا علیه ایران که پس از توافقنامه هسته ای برجام در سال ۲۰۱۵ متوقف شده بود، دوباره به اجرا گذاشته شد. تحریم های آمریکا شامل محدودیت مرتبط با تجارت ایران در زمینه طلا و فلزات گرانبها و تحریم های هواپیمایی و خودرویی هستند.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.