تاریخ انتشار : یکشنبه 7 بهمن 1397 - 13:07
کد خبر : 12227

تائید چسبندگی قیمت در بازار مسکن از سوی کارشناسان

تائید چسبندگی قیمت در بازار مسکن از سوی کارشناسان

به گزارش فارس، روند نزولی معاملات مسکن نشان می‌دهد که قدرت خرید متقاضیان مسکن روز به روز در حال کاهش است، پس افزایش حجم معاملات بستگی به میزان کاهش قیمت‌ها ، نرخ سود سپرده‌ها و افزایش اعتباراتی که در دست مردم قرار خواهد گرفت دارد حال با این تفاسیر به نظر می‌رسد که مسکن در

به گزارش فارس، روند نزولی معاملات مسکن نشان می‌دهد که قدرت خرید متقاضیان مسکن روز به روز در حال کاهش است، پس افزایش حجم معاملات بستگی به میزان کاهش قیمت‌ها ، نرخ سود سپرده‌ها و افزایش اعتباراتی که در دست مردم قرار خواهد گرفت دارد حال با این تفاسیر به نظر می‌رسد که مسکن در روزهای آتی با یک رکود و یا یک کسادی شدید مواجه خواهد شد.

بنابراین گزارش، پس از افت نرخ دلار که از نیمه آبان ماه آغاز شد، فعالان بازار مسکن بر این موضوع تاکید کردند که شاید قیمت مسکن نیز در روزها و ماههای آتی کاهشی باشد، همین موضوع باعث شد تا برخی از متقاضیان خرید و یا دارنده امتیاز تسهیلات ۸۰ میلیون تومانی خرید مسکن با این تصور از خرید مسکن خودداری کنند و این اقدام به رکودی تر شدن بازار مسکن کمک کند.

اما نکته‌ای که اکثر کارشناسان مسکن به آن اذعان دارند، این است که به دلیل چسبندگی قیمت‌ها در بازار مسکن، معمولا تمایل زیادی به کاهش قیمت مسکن وجود ندارد، اما اگر قرار باشد کاهش قیمتی صورت بگیرد، دوره طولانی نیاز است.

مهدی سلطان محمدی کارشناس بازار مسکن در این مورد معتقد است که رابطه بسیار قوی و معکوسی بین نرخ سود سپرده‌ها و افزایش رونق بازار مسکن وجود دارد و چون ماه شمار شدن، سود سپرده‌ها را کاهش می‌دهد، منجر به افزایش معاملات هم می‌شود.

وی افزود: انتظار می‌رود در سال ۹۸ بازار مسکن دوره‎ای آرام تر و رکودی تر را تجربه کند، اما به هر حال قیمت مسکن وقتی بخواهد کاهش یابد، زمان زیادی برای آن نیاز است.

برخی از مشاوران املاک نیز به خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس می‌گویند که رشد قیمت مسکن بر خلاف کاهش معاملات نشان می‌دهد که انگار قیمت مسکن قصد عقب نشینی ندارد، چرا که این بازار زمانی کاهش قیمت را تجربه می‌کند که عرضه از تقاضا پیشی گرفته باشد.

مشاوران املاک می گویند:قیمت مسکن وقتی در یک منطقه یا محله ای تثبیت و واحد مسکونی مورد نظر با یک قیمتی مشخص معامله می‌شود، دیگر هیچ فروشنده‌ای حاضر به فروش مسکن با قیمت پایین تر از آن معامله انجام شده، نخواهد بود.

مصطفی‌ قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک نیز با اشاره به اینکه املاکی ها به هیچ عنوان تمایلی به افزایش قیمت مسکن ندارند؛  چرا که در این صورت بازار مسکن از شرایط فعلی سردتر خواهد شد، می‌گوید: در ماه‌‌های گذشته اغلب پیش‌ بینی‌‌ها از بازار مسکن این بود که متعادل با تورم عمومی پیش برود اما دیدیم که قیمت نقطه به نقطه مسکن در آبان‌ ماه مقدار اندکی از شاخص تورم عبور کرد، اما بدان معنا نیست که بخش مسکن به رونق کامل رسیده است؛ هرچند رکود کامل این بخش را هم قبول ندارم.

وی افزود: رکود یعنی این‌ که هیچ معاملاتی نداشته باشیم، ولی آمارها نشان می‌‌دهد که خرید و فروش در حال انجام است.

بر اساس این گزارش، بانک مرکزی در جدیدترین گزارش خود می‌نویسد: تحولات بازار مسکن شهر تهران در دی ماه سال ۱۳۹۷ که برگرفته از آمارهای خام سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور است، توسط اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی تهیه و منتشر شده است.

بر اساس این گزارش، در دی ماه سال ۱۳۹۷، تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به ۶۷۰۰ واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۱.۴ و ۶۴.۶ درصد کاهش نشان می‌دهد.

اما در ماه مورد گزارش، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۲.۵ و  ۹۰.۸ درصد افزایش نشان می‌دهد.

این گزارش می‌افزاید:علیرغم افت معاملات مسکن و رشد اندک قیمت ها در حد ۲،۵ درصد نشان می‌دهد که مسکن قصد عقب نشینی ندارد و اگر هم قرار بر کاهش قیمت باشد، زمان بر خواهد بود.

حال این آمار بانک مرکزی نشان می دهد که متقاضیان واقعی مسکن منتظر خرید با قیمت پایین نمانند، چرا که قیمت مسکن با آغاز سال ۹۸ قطعا از یک تورم جدید تاثیرپذیر خواهد بود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.