پول پاشی و سفر خارجی نمایندگان مجلس از پول بیت المال؟!

در حالی که طی سالهای اخیر افزایش بی رویه همایش های متعدد و کم اثر مورد نقد قرار گرفته، فراکسیون اکو مجلس شورای اسلامی که در اردیبهشت امسال متولد شد، تلاش کرد با یک گردهمائی خاص اعلام موحودیت کند.

به گزارش جیب نیوز، تب و تاب برگزاری همایش های پرخرج در صنایع مختلف مالی از بانک و بیمه گرفته تا صنعت گاز و پتروشیمی و عمران و ساختمان در سالهای اخیر افزایش یافته تا جائی عطش برگزاری این گردهمائی های پر رنگ و لعاب در دولتی ها بیش از بخش خصوصی خودنمائی می کند اما علاقه برگزاری همایش وقتی به مجلسی ها می رسد علامت سوال بزرگی در ذهن ایجاد می کند که در شرایط بحران اقتصادی و در موقعیتی که حاکمیت بر اقتصاد مقاومتی تاکید دارد برپائی این گردهمائی های پرخرج و جایزه دادن و جایزه گرفتن چه توجیهی می تواند داشته باشد.

نمونه بارز این بریز و بپاش ها را می توان در همایش و نمایشگاه اکو آرشیتکت با حمایت فراکسیون اکو مجلس شورای اسلامی مشاهده کرد، همایشی که در مهرماه سال جاری با هدف معرفی معماری به عنوان یک دیپلماسی عمومی و فرهنگی برگزار شد.


اما نکته جالب برگزاری این همایش ، حمایت فراکسیون اکو مجلس شورای اسلامی است و جالب تر اینکه فراکسیون حمایت از توسعه روابط فرهنگی کشورهای عضو اکو در مجلس شورای اسلامی در اردیبهشت ماه امسال اعلام موجودیت کرد و برای خالی نبودن عریضه و اظهار موجودیت عینی در نخستین ماه های تاسیس در گام اول با یک همایش پرخرج خود را معرفی کرد.

البته بر ضرورت فعالیت فراکسیونی در مجلس با محوریت هنر و معماری شکی نیست اما نکته تامل برانگیز انجاست که این فراکسیون در نخستین قدم بخواهد خود را از جیب بیت المال به جامعه معرفی کند.

گفتنی است، مدتهاست که بر حضور دولتی ها و نهادهای بالادستی به عنوان حامی گردهمائی ها و همایش های پرخرج انتقاد می شود ، همایش هائی که عملا بازخورد ملموسی نداشته است.

به طور مثال در سال چندین همایش بانکی و بیمه ای برگزار می شود ، ایا تا کنون مطالعه میدانی و واکاوی منسجمی در خصوص این رویدادهای سالیانه پرخرج صورت گرفته است شاید نیم نگاهی به وضعیت نه چندان مناسب بانک ها و بیمه ها که سرشار از زیان انباشته هستند و اغلب تحت و یا در استانه شمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت و در معرض ورشکستگی می باشند مشتی از یک خروار باشد.

این تصویر می تواند در فضای فرهنگ و هنر و معماری نیز خود را به نمایش گذارد و مشکل زمانی چالش برانگیز تر می شود که پای نمایندگان ملت نیز در این بریزو بپاش های کم ثمر به وسط می اید ان هم در موقعیتی که شرایط افتصادی کشور دچار بحران است.

 

ناگفته نماند برگزاری چنین همایشی حتی اگر فقط توسط موسسه فرهنگی اکو برگزار شود خود جای بحث بسیار دارد و  باید دید این همایش با سفرهای خارجی به کشورهای عضو اکو هم همراه خوهد بود و مسئولین مجلسی و دولتی نیز سهمی از این سفرها دارند یا خیر!

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا